Pilotní průkaz pilota kluzáků
- opravňuje k samostatnému řízení kluzáků
Podmínky pro zahájení výcviku
- minimální věk není stanoven, ale první samostatný let může žák absolvovat nejdříve v den svých 14 narozenin a o pilotní licenci lze požádat nejdříve v 16 letech.
U uchazečů mladších 18 let nutný souhlas rodičů – přiveďte je, svezeme je :-) )
- osvědčení zdravotní způsobilosti u určeného sportovního lékaře
Pilotní výcvik probíhá dle prvidel pro získání kvalifikace SPL popř. LAPL - CAA-ZPL-161 (- odkaz)
Teoretická příprava :
Praktická výuka :
- právní předpisy z oblasti letectví- seznamovací let
- lidská výkonost- předvedení účinků kormidel, nácvik přímého klouzavého letu a zatáček
- meterologie- vybírání pádů,skluzů a spirál, pomalých letů a přetažení
- komunikace- nácvik startu, letu po okruhu a přistání
- základy letu- opravy nesprávných rozpočtů a vadných přistání
- provozní postupy- nácvik řešení závad na letadle, při vypouštění, přistávání do omezeného prostoru
- provedení plánování letu- uvádění a vybírání pádů, spirál a vývrtek
- obecné znalosti o letadle- přezkoušení před prvním samostatným letem
- navigace- samostatné a kontrolní lety po okruhu a do prostoru
- létání v termických stoupavých proudech
- navigační let ve dvojím řízení v délce alespoň 100 km NEBO samostatný
navigační let v délce alespoň 50 km
Teoretická příprava není přesně časově stanovena ( přizpůsobení k šikovnosti žáka).
Praktická výuka zahrnuje minimálně 15 letových hodin a 45 startů, z toho 10 hodin je ve dvojím řízení s instruktorem a 5 hodin v sóle.
Cena výcviku: - odlétané minimum z osnovy, včetně vleků a instruktora = cca 30.000,-Kč.
Poznámky k výcviku a jeho ceně:
Nevybírejte jen podle ceny uvedené na reklamním letáku – zajděte se na letiště podívat, požádejte o Seznamovací let (odkaz na eshop), nasajte atmosféru. Důležitá je i vzdálenost letiště a doprava na něj – bude se jednat o desítky cest tam a zpět, vůbec není špatná možnost přespání na letišti – třeba o víkendu - ubytování jako doma, tak abyste mohli začít létat v klidném počasí brzo ráno bez zbytečného vstávání.
Pilotní výcvik je možné teoreticky odlétat za měsíc – je ale otázkou, zda dokážete všechno vstřebat, zažít a hlavně si užít podle našeho hesla „Létáme pro radost“.
Ze zkušenosti:
- pilotní výcvik běžnému člověku trvá cca jednu sezónu (člověk, který nikdy nelétal, má volné jen víkendy a svátky a chce si výcvik užít) a nalétá při něm cca 20h. Mladší se učí obecně rychleji, žádný limit pro věk ale neexistuje, je mnoho žáků, kteří mají šedesátku dávno za sebou.
- ze začátku Vám bude třicet letových minut připadat nesmírně dlouhých a budeme po třech „okruzích“ (cca 20 minut ve vzduchu) dělat přestávky, kdy si odpočinete, vysvětlíme si chyby a naučíme se je opravovat.
- ne každý den je letové počasí a protože „Létáme pro radost“, nebudeme Vás nutit létat za každou cenu, jen aby se „nalétaly hodiny“, největší pilotní umění je poznat, kdy neletět !